MPV

Mini MPV - ALZA.....? Anda yang tentukan..... !!!

As-salam dan selamat sejahtera.....tujuan post ini adalah sekadar untuk berkongsi maklumat dan pandangan mengenai tajuk di atas.....Tanpa mengambil kira pandangan para pengguna kerana kita hanya berkongsi dan tak lebih dari itu.

Dengan kos sara hidup yang agak tinggi sekarang....ramai pengguna semakin bijak dalam berbelanja demi memenuhi tuntutan kepenggunaan mengikut kadar kemampuan.

Dengan statistik KDNK di Malaysia, ia menggambarkan hakikat bahawa tidak semua orang mampu sebuah MPV ataupun premium mini MPV sebagai kereta harian mereka. Saya percaya salah satu kecenderungan lelaki keluarga adalah untuk memiliki 7 MPV penumpang. Oleh itu, saya fikir Perodua melakukan hal ini dengan memperkenalkan 'mini' MPV Perodua Alza untuk pasaran domestik di Malaysia. Dengan pengenalan Alza, ia membantu Perodua untuk memperluaskan penawaran produk mereka dan pasaran saham yang sebelum ini terhad kepada kereta kompak kecil kepada kereta yang lebih besar.


Mungkin, jika anda berfikir Toyota Avanza boleh memenuhi kehendak anda. Anda kini boleh berfikir dua kali sebelum berfikir seperti sekarang kerana anda mempunyai lebih banyak pilihan. Perodua Alza telah diperkenalkan  pada 23 November 2009. Pada peringkat penyelidikan dan pembangunan, kereta ini telah dikenali sebagai Perodua D46T. Maaf kerana saya memaparkan gambar Alza Advanced Version sahaja.....


Pada masa ini, Perodua Alza boleh didapati dalam 6 varian - Standard (SX, EZ), Premium (SXi, EZi) dan Advanced (GHP, ZHP) dengan pilihan 4-Speed ​​Auto atau 5-Speed ​​Transmisi Manual. Semua model dilengkapi dengan yang sama 1.5 DOHC 16V DVVT enjin (3SZ-VE). Enjin churns daripada hanya max 104PS pada 6,000 rpm dengan tork 136Nm @ rpm 4400. Walaupun enjin adalah serupa dengan Toyota Avanza dan Rush, output enjin sedikit kurang. Tetapi apa yang saya  pasti ialah, yang Perodua Alza  menggunakan bahan api dengan lebih berkesan daripada pesaingnya kerana Alza adalah dibina untuk menjalankan pada Drive Roda Hadapan (FWD) bukannya Drive Roda Belakang (RWD) dengan gandar satu besar di belakang Toyota yang membawa kepada sedikit kehilangan kuasa semasa kuasa peralihan.



Perodua Alza  akhirnya telah mendapat sesuatu yang lebih dekat untuk dibandingkan dengan sekarang - Honda Freed. Dimensi keseluruhan Perodua Alza (L: 4205 x W: 1695 x H: 1620) tidak seperti panjang, luas atau tinggi berbanding Freed (L: 4215 x W: 1700 x H: 1735). Walau bagaimanapun, kedua-dua Alza dan Freed semunasabahnya dapat sesuai dengan 7 orang tetapi Freed mempunyai kerusi individu di baris kedua dan sedikit luas pada kerusi di barisan ketiga.


Contoh Honda Freed disertakan dengan Mugen bodykit.....hanya sekadar hiasan. 
Layan lagi.....


Malangnya, Perodua Alza tidak mempunyai pintu kereta gelongsor seperti Honda Freed. Tetapi apa yang Alza dapat tawarkan adalah sepasang pintu besar belakang yang mampu untuk dibuka dengan luas. Sesetengah pemilik kereta mungkin tidak sukakan Alza untuk 'parking' kereta di sebelah kereta mereka kerana pintu belakang Alza mampu untuk membuka secara meluas yang mungkin mampu untuk menjejaskan  kereta mereka yang boleh menyebabkan kerosakan kosmetik pada body kereta . Tetapi bahagian yang bagusnya, penumpang boleh mengakses ke kereta dengan lebih mudah dan efisyen.




Dari segi teknologi, Honda Freed adalah lebih maju dengan 5-kelajuan transmisi auto dan enjin sedikit kuat dengan 118PS. Dalam matematik logik, anda hampir boleh membeli 2 unit Perodua Alza dengan harga 1 unit Honda Freed untuk reka bentuk dan dibina untuk tujuan yang sama.Berbelanjalah mengikut kemampuan anda, pada yang berkemampuan bolehlah memilih kenderaan yang dapat menawarkan spesifikasi tinggi dari kenderaan pesaingnya.



Untuk post ini, saya telah melakukan sedikit survey dari web,forum dan juga pengguna persendirian untuk mendapatkan maklum balas mengenai mini mpv ini.Ianya tidaklah sempurna kerana individu mempunyai berbagai pendapat dan pandangan maka anda nilailah sendiri.Keseluruhan dalam prestasi boleh dikatakan agak bijak, saya akan mengatakan  Alza sedikit rancak dirasai berbanding daripada Proton Exora (bukan bold cfe) pasti walaupun saya dapat membandingkan model automatik di sini. 

Selain daripada prestasi, bergerak ke hadapan saya akan mengatakan kereta adalah sangat serba boleh untuk semua kondisi  tetapi anda haruslah membuat pilihan pada kerusi baris ketiga untuk dilipat ke bawah 'flat' pada setiap masa untuk mendapatkan ruang but  yang lebih besar daripada kereta sedan. Apabila anda memerlukan kerusi baris ketiga, ianya sangat mudah dalam satu langkah, cuma tarik. Tidak menjadi kejutan, penyaman udara Alza adalah agak kuat dan penyejukan boleh dikatakan 'ok' dengan punca penyamanan dari kabin hadapan sahaja. Dari segi pemanduan dan pengendalian, Alza adalah lebih baik daripada MyVi sebagai kereta kerana tiada body roll yang banyak, lebih selesa dan tidak melenting seperti replika 'cahaya trak' - Toyota Avanza.Hanya gurauan.....

Dari segi kemasan dalaman, tema warna gelap yang kelihatan eksklusif. Kualiti bahan di bahagian atas papan pemuka adalah baik, tetapi bahagian bawah papan pemuka yang kelabu kelihatan 'plasticky'. Stereng sepenuhnya dibalut dan dijahit dengan kulit dan kawalan audio yang membuatkan tampak lebih eksklusif, malah Honda Freed tidak mempunyai spesifikasi yang sama. Untuk perhatian sama ada anda boleh menerima Auto gear shifter yang diguna pakai untuk Alza, secara peribadi saya merasakan ia adalah rapuh dan saya akan lebih selesa dengan shifter berpagar (gated) seperti pada Toyota Vios.Anda setuju ?



Walau bagaimanapun, ia melakukan apa yang  sepatutnya seperti direka dan saya tidak akan mengatakan ia adalah underpowered tetapi agak cukup responsif  untuk mini MPV. Tetapi ia tidak berasa sedikit lembap apabila dimuatkan sepenuhnya dengan penumpang. Alza datang dengan 42 liter Kapasiti Tangki bahan api. Dengan RON 95 untuk tangki penuh - RM 79.80, agak berbaloi bukan? Kita tidak berbicara tentang penjimatan petrol tapi dari survey yang di lakukan ianya agak terserlah jimat berbanding dengan mpv sekelasnya.


Untuk Alza EZi , shifter gear auto terletak pada papan pemuka dan tempat duduk hadapan mempunyai bangku tengah-yang menjadikan ini sesuatu yang istimewa tentangnya. Brek letak kereta tiada di sisi pemandu dengan tangan tetapi dengan kaki kiri sebaliknya - seperti kebanyakan MPV dan SUV. Sebahagian daripada anda mungkin sudah tahu bahawa Alza datang dengan Stereo Bersepadu dengan Bluetooth. Dari komen yang saya terima ianya agak bagus - "kuat dan jelas".Mungkin bagi penggemar audio sistem, sound standard ini agak 'sampah' pada pandangan mereka. Tetapi bagi individu dalam lingkungan 30-an, mereka masih 'ok' dengan sound sistem asal.Menurut spesifikasi, semua tingkap dilengkapi dengan kaca dilindungi UV. Masih ada ruang untuk 'tinted' berjenama.....




Dari segi kemasan dalaman, tema warna gelap yang kelihatan eksklusif. Kualiti bahan di bahagian atas papan pemuka adalah baik, tetapi bahagian bawah papan pemuka yang kelabu kelihatan 'plasticky'. Stereng sepenuhnya dibalut dan dijahit dengan kulit dan kawalan audio yang membuatkan tampak lebih eksklusif, malah Honda Freed tidak mempunyai spesifikasi yang sama. Untuk perhatian sama ada anda boleh menerima Auto gear shifter yang diguna pakai untuk Alza, secara peribadi saya merasakan ia adalah rapuh dan saya akan lebih selesa dengan shifter berpagar (gated) seperti pada Toyota Vios.Anda setuju ?




Membandingkan antara Alza dengan Honda Freed, kedua-dua kereta yang dibina di atas platform kereta kecil. Sebagai keputusan kedua-dua kereta mempunyai Radius Menghidupkan Kecil / turning radius yang sama 5.2m yang membuat pemanduan bandar dan parking di ruang sempit lebih mudah. Perodua Alza hanya mempunyai brek drum belakang - masih ada ruang untuk peningkatan kepada brake disc.

Satu persamaan lagi untuk Alza dengan Honda Freed adalah bahawa kedua-duanya mempunyai banyak pemegang Piala on-board. EZi Alza datang dengan 12 pemegang cawan, namun saya lebih suka pemegang cawan depan untuk dipasang berhampiran papan pemuka dan bukannya di panel pintu. Anda boleh buat parti dalam Alza ni....perlu atau tidak pemegang cawan yang banyak?

Kesimpulannya, jika anda bercadang untuk membeli Kereta Penumpang Kecil (contohnya Perodua MyVi, Hyundai i10), mini MPV (contohnya Honda Freed) atau lebih besar MPV seperti Nissan Grand Livina. Adakah anda akan mempertimbangkan Perodua Alza sebagai sebahagian daripada senarai anda. Saya yakin bahawa kereta ini mampu untuk memuaskan hati anda dengan baki ruang, saiz dan nilai-nilai. Secara kasarnya, ia adalah sebuah kereta yang sangat baik untuk dimiliki dan dipandu terutama bagi keluarga muda.
Saya juga bercita-cita dengan Alza, hanya menunggu poket yang sesuai......InsyaAllah


Upgraded Advanced Version.

No comments:

Post a Comment