As-salam dan selamat sejahtera.....tujuan post ini adalah sekadar
untuk berkongsi maklumat dan pandangan mengenai tajuk di atas.....Tanpa
mengambil kira pandangan para pengguna kerana kita hanya berkongsi dan tak
lebih dari itu.
Dengan kos sara hidup yang agak tinggi sekarang....ramai pengguna semakin bijak dalam berbelanja demi memenuhi tuntutan kepenggunaan mengikut kadar kemampuan.
Dengan statistik KDNK di Malaysia, ia
menggambarkan hakikat bahawa tidak semua orang mampu sebuah MPV ataupun premium
mini MPV sebagai kereta harian mereka. Saya percaya salah satu kecenderungan
lelaki keluarga adalah untuk memiliki 7 MPV penumpang. Oleh itu, saya fikir
Perodua melakukan hal ini dengan memperkenalkan 'mini' MPV Perodua Alza untuk pasaran
domestik di Malaysia. Dengan pengenalan Alza, ia membantu Perodua untuk
memperluaskan penawaran produk mereka dan pasaran saham yang sebelum ini terhad
kepada kereta kompak kecil kepada kereta yang lebih besar.
Pada
masa ini, Perodua Alza boleh didapati dalam 6 varian - Standard (SX, EZ),
Premium (SXi, EZi) dan Advanced (GHP, ZHP) dengan pilihan 4-Speed Auto atau
5-Speed Transmisi Manual. Semua model dilengkapi dengan yang sama 1.5 DOHC
16V DVVT enjin (3SZ-VE). Enjin churns daripada hanya max 104PS pada 6,000 rpm
dengan tork 136Nm @ rpm 4400. Walaupun enjin adalah serupa dengan Toyota Avanza
dan Rush, output enjin sedikit kurang. Tetapi apa yang saya pasti ialah,
yang Perodua Alza menggunakan bahan api dengan lebih berkesan
daripada pesaingnya kerana Alza adalah dibina untuk menjalankan pada Drive Roda Hadapan (FWD) bukannya Drive Roda Belakang (RWD) dengan gandar satu besar di
belakang Toyota yang membawa kepada sedikit kehilangan kuasa semasa kuasa peralihan.
Perodua
Alza akhirnya telah mendapat sesuatu yang lebih dekat untuk
dibandingkan dengan sekarang - Honda Freed. Dimensi keseluruhan Perodua Alza (L:
4205 x W: 1695 x H: 1620) tidak seperti panjang, luas atau tinggi berbanding
Freed (L: 4215 x W: 1700 x H: 1735). Walau bagaimanapun, kedua-dua Alza dan
Freed semunasabahnya dapat sesuai dengan 7 orang tetapi Freed mempunyai kerusi
individu di baris kedua dan sedikit luas pada kerusi di barisan ketiga.
Contoh Honda Freed disertakan dengan Mugen bodykit.....hanya
sekadar hiasan.
Layan lagi.....
Untuk post ini, saya
telah melakukan sedikit survey dari web,forum dan juga pengguna persendirian
untuk mendapatkan maklum balas mengenai mini mpv ini.Ianya tidaklah sempurna
kerana individu mempunyai berbagai pendapat dan pandangan maka anda nilailah sendiri.Keseluruhan
dalam prestasi boleh dikatakan agak bijak, saya akan mengatakan Alza
sedikit rancak dirasai berbanding daripada Proton Exora (bukan bold cfe) pasti
walaupun saya dapat membandingkan model automatik di sini.
Dari segi kemasan dalaman, tema warna gelap yang kelihatan eksklusif. Kualiti bahan di bahagian atas papan pemuka adalah baik, tetapi bahagian bawah papan pemuka yang kelabu kelihatan 'plasticky'. Stereng sepenuhnya dibalut dan dijahit dengan kulit dan kawalan audio yang membuatkan tampak lebih eksklusif, malah Honda Freed tidak mempunyai spesifikasi yang sama. Untuk perhatian sama ada anda boleh menerima Auto gear shifter yang diguna pakai untuk Alza, secara peribadi saya merasakan ia adalah rapuh dan saya akan lebih selesa dengan shifter berpagar (gated) seperti pada Toyota Vios.Anda setuju ?
Untuk Alza EZi
, shifter gear auto terletak pada papan pemuka dan tempat duduk hadapan
mempunyai bangku tengah-yang menjadikan ini sesuatu yang istimewa tentangnya.
Brek letak kereta tiada di sisi pemandu dengan tangan tetapi dengan kaki kiri sebaliknya
- seperti kebanyakan MPV dan SUV. Sebahagian daripada anda mungkin sudah tahu
bahawa Alza datang dengan Stereo Bersepadu dengan Bluetooth. Dari komen yang
saya terima ianya agak bagus - "kuat dan jelas".Mungkin bagi
penggemar audio sistem, sound standard ini agak 'sampah' pada pandangan mereka.
Tetapi bagi individu dalam lingkungan 30-an, mereka masih 'ok' dengan sound
sistem asal.Menurut spesifikasi, semua tingkap dilengkapi dengan kaca
dilindungi UV. Masih ada ruang untuk 'tinted' berjenama.....
Layan lagi.....
Malangnya, Perodua Alza
tidak mempunyai pintu kereta gelongsor seperti Honda Freed. Tetapi apa yang
Alza dapat tawarkan adalah sepasang pintu besar belakang yang mampu untuk
dibuka dengan luas. Sesetengah pemilik kereta mungkin tidak sukakan Alza untuk
'parking' kereta di sebelah kereta mereka kerana pintu belakang Alza mampu
untuk membuka secara meluas yang mungkin mampu untuk menjejaskan
kereta mereka yang boleh menyebabkan kerosakan kosmetik pada body kereta
. Tetapi bahagian yang bagusnya, penumpang boleh mengakses ke kereta dengan
lebih mudah dan efisyen.
Dari segi teknologi,
Honda Freed adalah lebih maju dengan 5-kelajuan transmisi auto dan enjin
sedikit kuat dengan 118PS. Dalam matematik logik, anda hampir boleh membeli 2
unit Perodua Alza dengan harga 1 unit Honda Freed untuk reka bentuk dan dibina
untuk tujuan yang sama.Berbelanjalah mengikut kemampuan anda, pada yang
berkemampuan bolehlah memilih kenderaan yang dapat menawarkan spesifikasi
tinggi dari kenderaan pesaingnya.
Selain daripada
prestasi, bergerak ke hadapan saya akan mengatakan kereta adalah sangat serba
boleh untuk semua kondisi tetapi anda haruslah membuat pilihan
pada kerusi baris ketiga untuk dilipat ke bawah 'flat' pada setiap masa untuk
mendapatkan ruang but yang lebih besar daripada kereta sedan. Apabila
anda memerlukan kerusi baris ketiga, ianya sangat mudah dalam satu langkah,
cuma tarik. Tidak menjadi kejutan, penyaman udara Alza adalah agak kuat dan
penyejukan boleh dikatakan 'ok' dengan punca penyamanan dari kabin hadapan
sahaja. Dari segi pemanduan dan pengendalian, Alza adalah lebih baik daripada
MyVi sebagai kereta kerana tiada body roll yang banyak, lebih selesa dan tidak
melenting seperti replika 'cahaya trak' - Toyota Avanza.Hanya gurauan.....
Dari segi kemasan dalaman, tema warna gelap yang kelihatan eksklusif. Kualiti bahan di bahagian atas papan pemuka adalah baik, tetapi bahagian bawah papan pemuka yang kelabu kelihatan 'plasticky'. Stereng sepenuhnya dibalut dan dijahit dengan kulit dan kawalan audio yang membuatkan tampak lebih eksklusif, malah Honda Freed tidak mempunyai spesifikasi yang sama. Untuk perhatian sama ada anda boleh menerima Auto gear shifter yang diguna pakai untuk Alza, secara peribadi saya merasakan ia adalah rapuh dan saya akan lebih selesa dengan shifter berpagar (gated) seperti pada Toyota Vios.Anda setuju ?
Walau bagaimanapun, ia
melakukan apa yang sepatutnya seperti direka dan saya tidak akan
mengatakan ia adalah underpowered tetapi agak cukup responsif
untuk mini MPV. Tetapi ia tidak berasa sedikit lembap apabila dimuatkan
sepenuhnya dengan penumpang. Alza datang dengan 42 liter Kapasiti Tangki bahan
api. Dengan RON 95 untuk
tangki penuh - RM 79.80, agak berbaloi bukan? Kita tidak berbicara tentang
penjimatan petrol tapi dari survey yang di lakukan ianya agak terserlah jimat
berbanding dengan mpv sekelasnya.
Satu persamaan lagi
untuk Alza dengan Honda Freed adalah bahawa kedua-duanya mempunyai banyak
pemegang Piala on-board. EZi Alza datang dengan 12 pemegang cawan, namun saya
lebih suka pemegang cawan depan untuk dipasang berhampiran papan pemuka dan
bukannya di panel pintu. Anda boleh buat parti dalam Alza ni....perlu atau
tidak pemegang cawan yang banyak?
Kesimpulannya, jika
anda bercadang untuk membeli Kereta Penumpang Kecil (contohnya Perodua MyVi,
Hyundai i10), mini MPV (contohnya Honda Freed) atau lebih besar MPV seperti
Nissan Grand Livina. Adakah anda akan mempertimbangkan Perodua Alza sebagai
sebahagian daripada senarai anda. Saya yakin bahawa kereta ini mampu untuk
memuaskan hati anda dengan baki ruang, saiz dan nilai-nilai. Secara kasarnya,
ia adalah sebuah kereta yang sangat baik untuk dimiliki dan dipandu terutama
bagi keluarga muda.
Saya juga bercita-cita
dengan Alza, hanya menunggu poket yang sesuai......InsyaAllah
Upgraded Advanced Version.
No comments:
Post a Comment